Wednesday, July 27, 2016

Cerita raya 2016:Ke Bukit Tinggi, Pahang

Assalamualaikum

SELAMAT HARI RAYA! Maaf zahir dan batin buat semua yang sudi datang menyinggah disini. Rasanya belum terlambat lagi kann. Raya kan sebulan. Kalau kat bandar-bandar sekarang ni tengah meriah dengan rumah-rumah terbuka dan kalau kat kampung-kampung pun masih juga terasa kemeriahannya. Yang mana kawan-kawan yang dah lama tak berjumpa dan saudara-mara yang agak suam-suam kuku tu haaa masa ni la nak kunjung-mengunjung dan beramah-mesra sesama. Tak gituu? Cerita raya aku tahun ni sama je macam tahun-tahun lepas. Menarik gila tu tak laaa. Tapi bersyukur sangat sebab masih diberi keizinan yang Maha Esa untuk bernafas di atas muka bumi-Nya. Macam biasa, awal awal raya aku balik kampung sebelah aku dan suami aku. Walaupun kampung kami kat Terengganu dan Kelantan je pon. Sejam dua dah sampai. Tapi seronok. Bila dapat jumpa ramai ramai, berkongsi macam-macam cerita. Jarang sangat nak ada momen macam ni. Setahun sekali je kan.


Selamat hari raya!

Raya kali ni pakaian kami sedondon warna ungu. Raya pertama jela bertema bagai. Raya seterusnya pakai yang mana ada je. Baju raya pun tak buat banyak. Cukup sekadar buat satu dua je baju baru. Aku buat banyak banyak pun bukannya pakai. Dengan perut tengah memboyot sekarang, jarang sangat aku nak keluar jenjalan memana. Dah boleh jimat sikit duit kann.





Raya kedua.

Kisahnya aku nak bercerita, minggu lepas suami aku merancang nak pergi holiday raya. Tapi tak tahu nak kemana. Nak menghilangkan stress, maka marilahh kita berjalan jalan dan pusing-pusing ambil angin katanya. Nak holiday guna bajet kecil je. HAHA aku tergelak dalam hati. Kalau suami aku memang takdanya guna bajet ciput cenonet ni. Sebab dia dah terbiasa kalau kemana-mana duit mesti mengalir macam air. Selalunya bajet terlebih ada la. Jadi aku dengan rela hati memberi cadangan biar holiday kali ni aku yang menguruskan hal-hal bajet ni. Gituuu.



Aku merancang nak ke Bukit Tinggi, Pahang. Tempatnya cantik dan ada sebuah Resort ala-ala kat Perancis gituu. Nama Resortnya, Colmar Tropicale. Bayaran masuk untuk dewasa RM 13 dan kanak-kanak RM 8. Kalau kau menginap kat situ percuma jela, tak perlu bayar apa-apa. Harga biasa bilik untuk satu malam dalam RM200 dan keatas. Mahal juga. Itupun aku bukan pergi hujung minggu tau. Tapi ok laa sebab sekali dengan sarapan pagi. Haritu suami aku tempah bilik Deluxe one bedroom suite dan harganya RM 350++. Membebel juga aku sebab ditempahnya bilik yang mahal. Ada bilik yang harga RM 200++ kottt. Kata nak jimaattt kan. Gituu la laki aku. Katanya nak buat suprise! Suprisekan benda yang aku dah tahuu, mampu? T_T


Okay, demi fokus untuk tidak berbelanja lebih sebelum bertolak aku bawa bekal makanan. Aku goreng nasi dan mee. Haa, jimat sangatt tak perlu beli makanan luar. Sebab percayalah cakap aku, dalam Colmar Tropicale harga makanan sangat mahal bagi rakyat marhaen macam aku ni. Air mineral botol kecil RM 5. Mampu? Kalau luar dari Resort aku tak tahu laa kalau ada tempat makan yang murah. Saudara aku cakap ada food court kat situ dan lebih murah. Aku tak berapa pasti kebenarannya. Cubalah korang cari. Malam kami menginap kat situ laki aku lapar sebab aku yang habiskan bekal nasi goreng HAHA. Kami makan kat Kafe Resort dan harga nasi goreng semahal RM 30. Mampu? Nasib aku dah kenyang. T_T


Sayang awak.




Pagi keesokannya kami sarapan pagi kat Resort. Makan banyak-banyak agar tidak kelaparan nanti. Sarapan sini sedap, berbaloi baloi la juga kan. Lepas tu kami terus check out Resort dan menuju ke Japanese Village. Nak kesini kau kena berjalan dan jalannya agak berbukit. Dekat Japanese Village ni juga kau boleh nak angan-angan pakai kimono ala-ala orang Jepun. Sewa kimono RM 20 seorang untuk 15 minit cemtu. Posing laa sepuas puasnya. Aku je yang berkimono bagai, laki aku mana nak layan.


Japanese Village



Kemudian kami ke Animal Farm. Bayaran masuk RM 3 seorang. Bayi dua tahun kebawah adalah percuma. Kami singgah sekejap je. Itupun tengok rusa dan arnab je. Adam tengok arnab pun dia panggil cat. Haha jenuh aku bagitahu rabbit laa, tetap dia panggil cat! Haiii la anak. Dua tempat tu je kami pergi. Lepas tu kami terus pulang lalalala.


Adam kejar rabbit!


Jadi kesimpulannya perbelanjaan ke sini tak laa banyak mana. Kalau kau betul fokus nak kawal perbelanjaan kau memang berganda-ganda boleh jimat. Rasa seronok pula sebab dah tak terlebih bajet. Siap ada lebihan duit lagi. Kalau sebelum ni memang kena cari mesin ATM la jawabnya.

Perbelanjaan aku:

Bilik Hotel: RM 350 [ Sepatutnya boleh jimat banyak lagi nii]

Air Mineral: RM 16 [ 4 botol, kat luar Resort sebotol kecil RM 3]

Makan: RM 44 [ Kes bekal makanan tak cukup HAHA]

Minyak kereta dan tol pergi dan balik: RM 180 [kos sikit laa sebab jauh kan]



Inilah pentingnya merancang perbelanjaan kita bukan sebab kau kedekut tapi belajar untuk didik hati mengawal perbelanjaan sebelum memulakan perjalanan jauh. Lagi bagus kalau dapat simpan duit awal awal kan?

kita dah kongsi cerita raya kita, awak-awak semua jalan-jalan kemana aje raya ni? Selamat hari raya sekali lagi!



Sweet tak kami? kahkahkah

No comments:

Post a Comment