Saturday, May 16, 2015

Pengalaman bersalin anak pertama

Assalamualaikum

Dalam entri sebelum ni aku ada cakap nak kongsikan pengalaman bersalin aku. Biasanya orang kata pengalaman pertama memang pengalaman paling indah. kalau sebelum ni kau baca pengalaman pengalaman orang lain je kan, ini bila kau dah lalui dan rasai sendiri pengalaman bersalin sungguh terasa nikmatnya. Syukur ya Allah, sebab aku terpilih untuk merasai sakit bersalin walaupun masa tengah tengah sakit tu aku rasa serik nak beranak lagi. Sumpah tak tipu hihihi

Tapi bila diingat balik hari hari sebelum aku deliver terasa kelakar pulak.  3 4 hari sebelum aku deliver aku teringin sangat nak makan durian. Sebelum sebelum tu aku dah merayu rayu kat laki aku tapi laki aku tak bagi makan. Orang kata durian kan panas. Tapi aku nakkk jugakk nakk nakk naakk. Aku ni memang buruk perangai sikit. Tak berhasil dengan laki aku, aku mengadu kat abah aku pulak. Aku kan anak kesayangan abah, haruslah abah aku carikan. Sayang abah haha. Abah aku belikan sebijik je, durian siam. Isi tak banyak tapi ya Allah, manisnyaaa sedapnyaaa. 2 3 ulas jugak aku makan. Rasa puas kau. kalau mengidam nak makan sesuatu bila dah dapat kira cukuplah kan. Hilanglah rasa mengidam tu. 2 3 hari lepas tu ayah aku belikan lagi durian, ni aku makan bukan sebab mengidam dah. Ni namanya memang aku ni hantu durian. Aku macam takut takut pulak sebab banyak sangat aku ni melantak durian, nak sedapkan hati sendiri aku tanya la abah aku. Abah aku cakap takpe kott, makan buah kan elok masa mengandung ni. Abah aku punya jawapan kauu.

Esoknya bertarikh 25/4/2015 usia kandungan aku cukup cukup 37 minggu. Bangun je dari tido aku rasa macam laju je air keluar mengalir ke kaki aku ni. Aku tertanya tanya, dah leaking ke? ke air ketuban aku dah pecah? Orang kata kalau air ketuban pecah nanti bunyi 'pop'. Aku tak dengar 'pop' pun? aku dah  nak beranak ke ni? ikutkan awal lagi dari tarikh due aku ni, adakah sebab aku melantak durian banyak sangat kot? Lol. Aku bagitahu laki aku. Laki aku terus kalut bila aku cakap aku rasa macam air ketuban dah pecah. terus dia ajak aku pegi hospital. Dengan tak mandi lagi laki aku ajak pegi hospital. aku tak rasa sakit pun. Aku suruh laki aku rilek dulu, pegi mandi dan siapkan apa yang patut. Pada masa yang sama perasaan aku pun dah bercampur baur dah. Rasa ketar ketar lutut pun ada. Nasib baik la barang barang baby aku dah prepare awal awal. Sebelum tu aku mintak maaf dengan abah dan laki aku, mintak mereka doakan aku supaya dimudahkan bersalin nanti. Dalam perjalanan tu baju aku ni dah lencun dah dengan air ketuban. Ya Allah, permudahlah segalanya. Doa aku dalam hati.

Sampai je hospital dalam pukul 10 pagi camtu aku terus diarah masuk ke labor room (LR) untuk buat CTG dan check jalan. nurse arah aku tukar baju dan dia pun menjalankan prosedur CTG untuk check jantung baby. Perasaan aku masa ni masih tenang sebab aku tak sakit pun. aku tak rasa pun macam nak beranak. Nurse tu siap suruh aku tanda skala sakit aku. 0 sampai 10. 10 tu kira sakit tahap tak tahan la. Aku tanda la 0, dah memang aku tak sakit langsung haha. Lepas tu, doktor mintak izin nak check jalan. Banyak yang aku google cakap sakit bila kena seluk ni. Pendapat aku pulak, tak sakit la. Aku rasa biasa je. Pendapat aku laa. Ok, doktor kata dah 2 cm. kira cepat la jugak sebab aku bayangkan jalan tak terbukak lagi. anak pertama kan. Doktor suruh aku admit wad. Aku pun admitlah dengan perasaan riang ria. Tak sakit kenn. Gelak gelak dengan laki aku sambil berseloroh lepas ni kalau dah mula sakit tak boleh dah nak gelak gelak macam ni. Laki aku pun layankan jelah bini dia ni. Tengahari tu aku sempatlah makan nasik, mintak laki aku belikan air milo dan roti kot kot tak sempat nak makan nanti kauu kalau dah nak terberanak nanti.

Nurse datang bagitau kalau aku tak rasa sakit lagi dia nak induce aku. What?? Taknak lah. Aku tak bersedia untuk diinduce. aku malas nak pikir induce incude ni, aku pun solat zohor dulu sebab lepas tu kena pegi LR lagi untuk CTG kali kedua. Lepas CTG bagai aku kembali ke katil aku. Aku rasa semacam pulak. Masa tu dalam pukul 3 petang, aku dah rasa sakit contraction datang dalam 15 minit sekali. Macam mana aku tahu tu sakit contraction? Mestilah aku baca pengalaman bersalin orang lain. Perut kau seakan akan mengeras rasa macam nak pecah lepas tu kau terpaksa mengerekot menahan sakit. Lama lama, rasa macam makin kerap pulak. Aku tengok jam, contraction datang dalam 10 ke 5 minit sekali. Pada masa yang sama aku rasa lega sebab sah sah la tak kena induce kan sebab dah rasa sakit mihmih. Aku cakap kat laki aku, tak tahan la rasa sakit ni. Sebelum ni nurse dah pesan kalau rasa sakit tak tahan bagitahu dia. Aku pun menonong ke tempat nurse dan bagitahu aku sakit. Nurse suruh ke LR untuk check jalan dan bawa barang barang baby sekali. Aku pun bagitahu laki aku lepas tu terus ke LR. Dalam hati aku, busuk busuk pun nak jugak ada orang tolak aku pakai wheelchair pegi LR kan. Kan tengah sakit nii tapi berangan jela kau, jalan sendiri sudah.

Dah masuk LR, aku pun baring. Masa ni peluh dah menitik nitik. Tudung aku entah ke mana dah. Bila datang contraction je ya Allah, memang rasa macam tengah bertarung nyawa. Check check jalan, dah 6 cm. doktor cakap kena tunggu 10 cm baru kami entertain adik yee. Tinggallah aku mengerang kesakitan sengsorang. Perasaan aku masa tu hanya Tuhan je yang tahu. Orang kata kalau anak pertama setiap 1 jam jalan akan terbukak 1 cm. takkan nak kena tunggu 4 jam baru boleh beranak? Aku dah sakit sangat ni, contraction aku dah macam datang seminit sekali nii. Aku tengok jam, baru pukul 4 petang lebih. bila datang je contraction aku pegang katil kuat kuat sampai bergegar katil tu lepas tu mengerang sakit sengsorang. Rasa tak tergambar sakit masa tu. Bila hilang kejap sakit baru aku boleh bernafas macam biasa. Mulut ni terkumat kamit baca lailahailla anta subhanaka inni kuntumminazolim. Tiba tiba aku rasa macam nak meneran. Ni lagi hebat sakitnya nak tahan taknak bagi teran. Belum 10 cm kan. Aku pun takde orang entertain lagi ni. Sorang sorang je. Aku tengok jam dah pukul 5 petang lebih, nurse dan doktor masuk jenguk aku. Aku rasa lega terus aku mengadu saya sakit sangat dah nii. Lepas tu, laki aku dipanggil masuk. Maknanya aku dah nak beranak la ni, tak sampai sejam aku sakit. Tak dapat aku bayangkan mereka yang sakit berjam jam, kuatnya mereka.

Bermulalah episod sakit gila kau. Laki aku sentiasa bagi kata kata perangsang buat aku. Tapi timbul pulak masalah. Aku tak reti teran. Nurse kata aku dok meneran kat muka sampai merah merah muka aku. Aku sedar yang aku tak teran dengan betul. Tapi aku dah rasa penat sangat. Macam dah nak give up pun ada. Kepala baby pun keluar masuk. Aku tak dapat nak curi nafas dengan betul masa tengah teran. Setiap kali aku teran, mesti muka nurse dan doktor berubah. Macam nak marah aku pun ada. Payah benar budak ni nak teran dengan betul. Agaknya itulah yang mereka bebel dalam hati. Pertama kali ni kauu, aku ni dah la jarang meneran sebab aku ni jarang kena sembelit paham? haha. Last last aku cakap aku dah tak boleh nak teran terus nurse dan doktor paksa teran cepat cepat sebab nanti kalau lama sangat kemungkinan aku kena bedah. disuruhnya teran macam lepas geram. diajarnya aku teran sambil tangan memaut pada betis dan teran sekuat mungkin. Akhirnya, pukul 6.05 petang lahirlah putera kami seberat 2.73 kg. aku tak nangis sebab masa tu aku dah kehabisan tenaga dah. Laki aku nangis hihi.

Kena gunting la jugak sikit walaupun anak aku berat 2 kg lebih je. Betul orang cakap, sakit kena gunting pun tak terasa sebab sakit beranak lagi hebat. Bila proses nak jahit balik tu dah tak terasa apa dah sebab dah kena bius. Alhamdulillah, Allah permudahkan proses bersalin aku. Sakit tu memang tak boleh nak elak la kan tapi aku syukur sangat sebab aku takdelah sakit sampai berjam jam. Admit wad pun tak sampai 24 jam. Harap harap lepas ni insyAllah diberi peluang lagi untuk beranak mudah. Masa tengah sakit kemain lagi rasa serik nak beranak lagi, tapi bila dah beranak ni rasa rindu pulak nak mengandung lagi. eh eh?

1 comment:

  1. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)

    ReplyDelete