Tuesday, June 30, 2015

Pengalaman bergelar ibu

Assalamualaikum

Ada yang bertanya, apa perasaan kau bila dah bergelar seorang ibu? Aku jawablah perasaan aku bercampur campur. Semuanya ada. Suka, sayu, haru, teruja dan bla bla bla bla. Kenapa aku suka? Sebab aku dikurniakan rezeki anak, Alhamdulillah. Bukan semua hambaNya yang menikah Allah janjikan rezeki anak. Kat luar sana ramai yang belum punya anak. Mereka kepingin, tapi percayalah Allah dah tentukan perjalanan hidup yang terbaik buat kita. tapi kadang kadang keadaan sekeliling seakan tidak memahami buat mereka yang belum punya rezeki anak ni. Ada ajee la soklan soklan pedihh yang ditanya. Kau ni tak mengandung lagi kee? Tak pergi berubat ke senah oiii? Tak rasa nak ada anak sendiri ke bedah? Makcik makcik pakcik pakcik kakak kakak adik adik kena ingatttt sebelum tanya soklan tu cuba pikir dulu rezeki kita ni datang dari mana?? Haa ni bedah senah nak membebel sebakul ni.


Masa usia kandungan 6 bulan :)

Aku pernah hadapi situasi ni yang mana situasinya bila disoal macam macam oleh orang sekeliling. Bila kau nak ada isi? Padahal masa tu aku baru dalam 2 3 bulan menikah. Kadang kadang aku sampai hilang akal nak menjawab. Mana la aku nak tahuu bila aku nak mengandung. Kalau aku tahu senang pula aku nak jawab. Lepas raya ni aku mengandung laaa, haa kan senang? Aku ni kira OK lagi baru sangat menikahnya. Macam mana kalau yang dah 3 4 tahun menikah tak dapat anak lagi? aku rasa dah kena pelangkung kepala sorang sorang. Baru kau rasa. Aku tak nafikan ramai yang bagi macam macam petua kesuburan yang bagus bagus. Kami laki bini pun bukannya tak ikhtiar. Cuma soklan tu biar berlapik sikit, takyah nak straight to the point sangatt. Alhamdulillah, lepas 7 bulan aku menikah aku disahkan mengandung. Kalau belum mengandung lagi agak agaknya berapa banyak soklan yang aku kena jawab ek? Rezeki ni kan datang dari Allah? Kenapa perlu persoal? Siapa yang tak kepingin punya anak. Tolong doa sudahlah kan.

Gigih tengok upin & ipin. saja nak bagi dia mamai mamai mengantuk.

Berbalik kepada tajuk entri aku, bila dah ada anak ni hakikatnya kami laki bini turut berasa haruu dan kena banyakkan bersabarr. Hehe mana tak harunya, dulu sebelum ada anak tidur awai sekarang takde awai awai dah. Adam punya perangai bila dia taknak tidur malam. Bila malam je dia ajak main. Mata ibu dan papa dah rasa macam kena gam diajaknya juga bersembang. Tu kira OK lagi, buatnya dia mengamuk menangis dan meronta tak tentu pasal. Haa, ini memang haruu. Bagi susu taknak, ajak main tolak, dukung pun tak mau. Semua benda buat tak kena. Selalunya melarat sampai 2 3 jam. Tapi Adam ni masih boleh dikawal lagi, dia takdelah jenis kuat menangis sangat. Tapi tetap haruu haruu. Mak paknya si Adam ni pula memang kaki tidur. Memang haru le bila tiap tiap hari tak cukup tidur. Tapi Alhamdulillah, inilah nikmatnya jaga anak (sedapkan hati sendiri, wuwu). Penat macam mana pun bila pandang muka anak rasa tenang je. Bila aku baca pengalaman ibu ibu yang lain perkara ni normal. Kadang kadang anak anak ni nakkan perhatian kita je. itulah kadang kadang mereka suka menangis meronta tak tentu pasal. Kita kita dulu macam tu juga. Baru merasa macam mana mak ayah kita jaga kita dulu dulu kan. Sekarang dah OK sikit sebab dah mula ajar Adam tidur dalam buaian. Jadi dia takde la aktif sangat ajak bermain. Senang je nak buat dia rasa mamai mamai mengantuk. Mula mula tu aku rasa malasnyee nak ajar dia tidur berbuai. Ada orang kata nanti nak pergi mana mana susah sebab dah terbiasa tidur dalam buaian. Aku tak berapa pasti kebenarannya dan setakat ni Adam lentok je tidur kalau pergi mana mana. Agaknya menurun mak paknya kaki tido kott mihmihmih.

Masuk keta jee tido.

Alhamdulillah, terima kasih Allah sebab pinjamkan kami anak anak syurga. Berikanlah kekuatan kepada kami untuk menjaga mereka dengan baik. Bila dah ada anak ni aku  rasa teruja sebab KENA belajar banyak benda. Banyak ilmu jaga anak aku kena serap secepat yang mungkin. Sebelum ni aku memang tak biasa pegang budak kecik. Rasa macam keciknye lembiknye, tak berani lerr. Sejujurnya aku tak pernah mandikan Adam lagi, setakat ni hehe. Laki aku yang mandikan. Bab ni la yang aku fail sikit. Nasib lahh laki aku ni pandai bab bab jaga anak ni. Macam macam alasan aku buat, takut itu la takut ini la. Aku semacam kurang keyakinan dengan diri sendiri lahaiii. Tak kuasa dah laki aku suruh aku teraii mandikan Adam. Kadang kadang malu juga, yelaa kau sebagai ibu kena la cepat sikit belajar buat itu ini kan tak gitu? Nak bergantung harap dengan orang lain saje memang susah laa. Inilah akibatnya dulu dulu kau taknak belajar awal awal. Bila dah ada anak ni baru terkial kial terkemut kemut nak buat itu ini. Pandainyaa aku nasihat diri sendiri kenn. Buat mereka yang baru menikah tu belajar la awal awal ye, jangan jadi macam makcik ni ha. Belajar dari pengalaman makcik ni. Makcik baru nak merangkak mihmihmih.

No comments:

Post a Comment