Monday, June 22, 2015

Terima kasih abah

Assalamualaikum

Entri ini dibuat pada hari mereka yang menyambut hari bapa.

Hari ni ramai yang buat ucapan dan status selamat hari bapa dalam facebook, instagram dan media sosial yang lain. Ada sesetengah mereka beranggapan takyah la nak sambut sambut hari bapa nii. Hari hari pun boleh jadi hari bapa juga. Hari hari pun boleh kau nak sambut hari bapa, nak dengan taknak je. Hari hari nak cium peluk ayah kita pun takde yang melarang. Dan pendapat aku senang je. Tak salah pun hari ni kita nak buat ucapan ke nak bagi kata kata penghargaan ke puji pujian ke kat ayah kita. ayah kita kott, bukan orang lain. Cuma jangan menganggap hari ni je kita buat ucapan hargai ayah. Esok esok pun boleh buat lagi, buat laa sampai ayah ayah kita naik bosan. Tapi apa apa pun berbalik pada niat masing masing. Wallahualam.

Hari ni aku tak buat pun apa apa ucapan untuk abah aku. Sebab? Abah aku bukan ada pun facebook, instagram mahupun media sosial yang lain. Aku hantar sms je, itupun aku nak tengok dia balas ke takk. Sebelum ni abah tak pernah balas kalau aku sms. Tak pandai katanya. Tapi hari tu dia ada cerita dah boleh berbalas balas sms dengan kawan dia. tapi setakat aku dok menaip ni, tak dapat apa apa balasan sms lagi. humm. Ni aku nak cerita. Aku ni jenis segan sikit dengan abah aku. Nak cakap sayang nak cakap rindu memang takk le. Tak luahnya dengan kata kata. Lain benar kalau dengan arwah umi, sayang sayang rindu rindu tu dah biasa. Abah pun camtu juga, segan nak bermanja manja sangat dengan anak perempuan dia yang sorang ni. Ayah ayah kita ni bukannya tunjuk sangat sayang dia. Tapi dengan segala gerak geri dan perbuatan abah aku tahu dia sayang sangat kat anak anak dia. dia tatang anak anak dia macam minyak penuh. Siapalah yang tak sayang anak kan? Kita sebagai anak anak ni je kadang kadang terlepas pandang dengan apa yang mak ayah kita buat. Perkara biasa bukan?

Aku masih ingat lagi masa aku bersekolah dulu, abahlah yang hantar dan ambil aku dari sekolah. Mana aku reti berdikari pegi sekolah sendiri. Kalau pegi kelas tambahan pun sama. Dan kalau nak kemana mana pun arwah umi dan abah lah sebagai peneman setia aku. Memang kami ni anak anak mereka dah dijaga macam jaga nyawa sendiri, ditatangnya kami. Apa apa yang aku mintak pasti akan dipenuhi. Samada arwah umi atau abah yang akan tunaikan. Nak itu, bagi. Nak ini, bagi. macam aku cerita dalam entri lepas, bagitahu je kau nak makan durian terus abah carikan. Sayuu. Dan aku ni ada satu macam perangai buruk sikit iaitu mudah marah. Bila dah marah, kuat merajuk pula. Alahaii, perangai setan sungguh. Dulu dulu aku ni memang suka merajuk. Mereka pun dah masak dengan perangai aku.Tak kena itu ini, merajuk. Marah itu ini, merajuk. Seharian berkurung diri dalam bilik, tak makan tak minum dan tak keluar bilik. Yang memujuknya adalah abah. tak pernah dibiarnya aku berkurung dalam bilik lama lama. Dipanggilnya aku makan dan sembang sembang dengan aku macam takde apa yang berlaku. Walaupun tiada kata maaf keluar dari mulut aku yang ego tak bertempat ni haa. Itulah mak ayah kita, tak pernah simpan marah atau dendam dengan anak anak.

Sejak arwah umi takde, hidup abah nampak sunyi. Sudah takdir Illahi, arwah pegi dulu tinggalkan kami. Nak pegi mana mana pun berseorangan je. Yela nak ajak aku ke mana mana pun aku dah berkeluarga. Padahal dia lah dahulunya yang kehulur kehilir temani aku kemana saja. Bila aku ada masalah merekalah yang pertama aku cari nak mengadu. Betul apa orang kata, mak ayah ni boleh jaga 10 orang anak mereka, tapi 10 orang anak belum tentu boleh jaga mereka. Jadi buat mereka yang masih punya mak ayah, bersyukurlah. hargailah mereka selagi mereka masih bernyawa, tataplah wajah mereka, minta ampun dari mereka sementara masa masih ada dan jagalah mereka dengan baik. tak banyak yang aku boleh cerita tentang abah. sememangnya abah dah jadi ayah yang terbaik buat kami.


Abah tak pernah minta apa apa dari anak anak. Cukuplah sekali sekala bertanya khabar abah, itu pun dah cukup. Abah minta maaf kalau ada menyinggung perasaan anak anak. Kadang kadang abah rasa stress rasa tertekan dengan keadaan. Jangan pernah menganggap abah tak suka anak anak duduk dengan abah. rumah ini untuk anak anak abah dan umi. Kalau anak anak tinggalkan kami dengan siapa lagi abah dan umi nak mengadu.

Abah

Kata kata abah ini akan aku ingat sampai bila bila. Terima kasih abah untuk segalanya. Sayang abah selamanya.

No comments:

Post a Comment